Protony, elektrony, neutrony? Nikoliv! Žádná chemie ani fyzicka, pouze průmyslové inženýrství. Elektrony jsou kvalitní litá kola ze speciální slitiny více druhů kovů. Pro zjednodušení můžeme říci, že elektron je jinak řečeno lité kolo. Přesněji řečeno kolo z litého materiálu, který se skládá z magnézia (hořčíku) 91%, 8% hliníku a 1% zinku. Hořčík je základem celého kola a dodává mu svoji pevnost a nízkou vahu. Tento extrémně pevný a lehký materiál je ideální pro rotující vysoce zatížené předměty jako jsou kola. Takže už víme co je elektron v automobilovém průmyslu.
Špičkové a závodní automobily s touto slitinou laškovali od šedesátých let minulého století. Jako u všech automobilových technologií se tato technologie přesunula ze závodního okruhu do běžného prodeje.
Dnes téměř o 70 let později se elektrony staly naprosto normální výbavou vozidla. Jak se říká „Kola dělají auto“ a proto u dražších modelů jsou používána 15-17 palcová kola. 16 palcový rozměr dovolí upevnit velké kotoučové brzdy. Takto veliká kola nemají vysoký valivý odpor díky relativně úzkým pneumatikám. Poslední výhodou je cena takto velkých elektronů, která se promítá i na cenu pneumatiky.
Mimo již zmíněných originálních elektronů jsou na trhy importovány neoriginálí elektrony, které jsou svým designem velmi neotřelé až extrémně zajímavé. Rozdíly mezi originálními a neoriginálními koly mohou být značné. Někdy jsou neoriginální litá kola oproti originálním kolům výrazně těžší a to může značit špatnou kvalitu litého kola. Jiná váha = jiný materiál. Těžší váha znamená zpravidla méně kvalitní materiál a vyšší náročnost pro celé podvozkové ústrojí vozidla.
Alu / litá kola / elektrony doporučuje před koupí probrat s odborníkem. Je to koupě v řádu desítek tisíc, která by měla dávat ten správný smysl ze všech stran.