
Zvykli jsme si, že autoservis opraví všechno a to na počkání. Je to ale osudový omyl. Automobily se staly komplexními systémy a doba mechanických Felicií je již dávno za námi. Z profesionálního pohledu není možné zvládnout všechny servisní úkony na jedničku a ani není možné zaplatit všechny potřebné přístroje pro takovou činnost. Autoservisy se jednoduše začínají specializovat.
Nechám Vás nakouknout pod pokličku ekonomiky našeho autoservisu a zaměříme se na příklad geometrii náprav. Geometrie náprav jako činnost mimo spousty drobných přípravků vyžaduje kvalitní nůžkový zvedák s přizdvihem přední a zadní nápravy. Cena takového zvedáku startuje na 150 000 Kč. Dále je nutné vlastnit zařízení tzv. Geometrii, což znamená PC a laserovou sadu měřících prvků. Tato sranda startuje od 250 000 Kč. Pomineme-li další drobnosti, tak je nutné na startu investovat 400 000 Kč. Při účtované ceně 800 Kč / geometrie je návratnost 500 provedených úkonů. Samozřejmě ignorujeme podíl mzdy, provozních nákladů atd. Při představě jedna geometrie včetně opravy zabere celý den jsou to dva roky práce pouze na geometriích. Na větším servisu je možné reálně provést 4-8 takových servisních úkonů měsíčně. Více zákazníků s odpovídající závadou není reálné najít.
Co jsem tím chtěl říct? Návratnost servisního vybavení je hodně problematická. Pokud by daný autoservis měl pokrýt všechny servisní úkony, tak nikdy nepokryje náklady s pořízením technologie respektive všechny zakoupené přístroje nevytíží. Autoservisy si jednoduše musí vybírat na jakou práci se budou specializovat, jakou práci budou najímat a jakou práci budou odmítat. Ze všeho vypsaného je jasné, že to „nějak“ finančně nevychází. Díky tomu mají geometrii dva, tři servisy ve městě a zbytek k nim auta vozí. Takto je to se všemi nákladnými činnostmi autoservisu. Dnes je to tak například i s diagnostikou.
Stejně tak i my v Autoservis Děčín se snažíme úzce specializovat. Díky rozšíření servisní dílny na 4 plnohodnotné zvedáky jsme schopni pokrýt až 95% všech servisních úkonů. Nezaskočí nás ani vzduchové podvozky, stavitelné podvozky, sportovní podvozky, tažná zařízení a nebo třeba repase řízení.
Repase řízení je ideální práce, která slučuje několik zajímavých činností. Prvá činnost je vlastní repase řízení. Jedná se o stojařskou činnost. Druhou je demontáž a montáž řízení na automobil. Třetí a poslední je výměna komponent náprav a geometrie.