Renovace rachotin aneb kterak dva chlápci z Anglie začali vracet lesk starým autům

Když se Gus Gregory a Will Trickett rozhodli, že odejdou z práce, aby se mohli na plný úvazek věnovat renovacím rachotin, lidé okolo nich si klepali na čelo. Oni ale šli za svým snem. Až tak daleko, že o nich natočili dokumentární seriál.

Oba měli našetřených 15 tisíc liber, za které nakoupili 13 starých aut na přestavbu. Aby zaplatili náklady i investovaný čas, museli z každé proinvestované libry udělat aspoň dvě. A otočit jedno auto za týden.

Nešlo jim ale jen o zisk. Stále častěji se hovoří o tom, že dnešní auta na rozdíl od těch starších, nemají duši. Že jsou to jenom přibližovadla, která za pět let vyměníme za nová, a kromě zvýšené míry pohodlí, nám toho moc neříkají. Že taková kvalitní a spolehlivá auta, jaká se vyráběla mezi 60. a 90. lety 20. století, už se nevyrábějí a bohužel nejspíš vyrábět nebudou. S tím se Will a Gus nechtěli smířit a kromě zisku je motivuje i návrat zašlé slávy strojům, které pomalu mizí ze silnic, přestože ještě před takovými deseti, patnácti lety byly docela běžnou součástí koloritu. Hodit takové vozy na vrakoviště je pochopitelně jednoduché řešení, protože za běžných podmínek se je často nevyplatí opravovat, ale pokud máte elán a dáte do toho srdce, dokážete obdivuhodné věci.

Výše zmínění chlápci, kterým chybí vůně benzínu a ruce zamaštěné od oleje, patří právě k takovým srdcařům s elánem, a tak se znovu vracejí v druhé sérii dokumentárního seriálu Renovace rachotin (v angličtině Flipping Bangers), ve které se jim daří přivádět zpět k životu auta, kterých se jim zželelo.

Našince může potěšit zařazení Škody Estelle, vývozové verze „stopětky“, která v jejich pojetí vypadá opravdu famózně. Kromě toho zde máme pár čistě britských záležitostí, k nimž patří dvojice strojů u nás téměř neznámé značky Reliant (Kitten a Scimitar GT), MG MGB, Morris Minor, Rover Maestro či Rover 200 Coupé. A nakonec evropské záležitosti typu Audi, BMW, Citroënu XM, VW Brouka nebo Saaba.

V poslední době se často hovoří o ekologii. K té je však možné mít několik různých přístupů, a jedním z těch rozumných je využití principu reuse (opětovného použití), na který se často zapomíná. Obnova starých věcí však není jen ekologická (tím, že se nemusí vyrábět nové věci, se ušetří velká spousta energie), ale také jaksi historicky-vědomá. Renovací starých věcí totiž dokazujeme, že si vážíme práce našich předků. A to by nás na tom všem, kromě dobrého pocitu z vykonané práce, mělo těšit nejvíc.

Guse Gregoryho a Willa Tricketta tohle bezpochyby těší. A rádi se o svoje pocity podělí s ostatními v seriálu Renovace rachotin, který mohou fanoušci vidět na kanálu Viasat Explore od pondělí 3. června ve 21.00 hod.

www.viasatexplore.cz

Ostatní

Česko plné krás: kam se vydat, když po zimě nastartujeme motorku

Už se nemůžete dočkat, až po dlouhé zimě znovu nastartujete svou motorku, která zatím jen odpočívá ve vaší garáži? Než se tak stane čili než opadnou mrazíky a na mnoha místech také sníh, měli byste sestavit itinerář míst, kam se vydat nebo která vidět. Protože Česká republika toho nabízí mnoho, co je z pohledu motorkářského […]

Read More
Ostatní

Motocykly Jawa

Značka Jawa dnes vyvolává spíše jen nostalgické vzpomínky. Ještě v osmdesátých letech minulého století patřila k českému „rodinnému stříbru“. Továrna v Týnci nad Sázavou se ve své době řadila mezi největší výrobce motocyklů na světě. Její motocykly neměly na tuzemských silnicích konkurenci a řadu úspěchů sklízely i v motoristickém sportu. Po roce 1989 však přišel […]

Read More
Ostatní

Kornatské ostrovy – ráj pro všechny milovníky vodních radovánek

Kornatské ostrovy představuje velké množství ostrovů, z nichž většina je holá. Většina z nich patří do národního parku Kornati, který zde byl vyhlášen koncem 20. století. Nacházejí se v jižní části Severodalmatských ostrovů, mezi ostrovy Dugi otok a Žirje V západní části jsou omývány otevřeným mořem. Představují nejvíce husté souostroví, které patří k Jadranu. Některé […]

Read More