Existuje vůbec nadšenec do aut, který by neznal Ford Mustang? Vznikl z chtíče mládeže po silném ale levném autě. Něco, v čem se může prohánět každý a bude při tom vypadat skvěle. To vnuklo více-prezidentovi společnosti Ford, jménem Lee Iaccoca, výborný nápad. Přijít s výkonným ale ekonomicky nenáročným autem, které tuto díru na trhu zalepí.
Praotec svalnatých vozů
V průběhu let se mu ale povedlo více, než udělat pár mladých lidí šťastných. Zrodila se legenda sportovních vozů. Tento koncept se změnil v samotnou kategorii, kterou známe jako „Muscle Cars“. Jeden z největších ekonomických úspěchů amerického automobilového průmyslu po druhé světové válce.
První generace
Mustang I byl postaven v roce 1962. Jednalo se o vůz se 2 místy pro sezení a čtyřválcem do V. Představil se na Velké ceně Spojených států, kde s ním po okruhu jezdil závodník Dan Gurney. Tento koncept ale neměl moc nadějí na velko-sériovou výrobu. Po pouhém roce byl představen model, jež měl naděje mnohem větší. Byl to čtyř-sedadlový Mustang.
Jak to začalo
Oficiálně byl představen 13. dubna 1964 během světové výstavy v New Yorku. S jeho nástupem to mysleli vážně, takže představili hned dvě verze. Jedna bylo dvoudveřové kupé se stupňovitou zádí a místem pro čtyři pasažéry, zatímco druhá byl kabriolet s plátěnou střechou. Zbytek je možné popsat jako klasické rysy Mustangu. Dlouhá kapota, vystouplé blatníky a krátká zadní část. Pod kapotou se ukrýval šestiválec s objemem 2,8 litru, což poskytovalo výkon 74 kW. Díky obrovské reklamní kampani bylo během prvního dne přijato více než 22 tisíc objednávek. No není tohle sen každé automobilky?
Cena dolů a výkon nahoru
Při výrobě se snažili co nejvíce snížit náklady, aby byla co nejnižší i prodejní cena. Používaly se třeba díly z modelu Falcon. S postupem let byla přidána i verze Fastback. Kupé se splývavou zádí, místem pro 4 cestující a žebrováním bočních oken. Přibyla také příplatková verze se silnějším motorem. Mohl to být šestiválec 3,3 litru s výkonem 58 kW nebo osmiválec 4,2 litru s výkonem 120 kW. Pro ty náročnější přišel i motor laděn samotným Carolem Shelbym. Osmiválec 4,4 litru mohl mít 155, 162 nebo 199 kW.
Pro Mustang byl nejúspěšnější rok 1966. Za jediný rok se prodalo více než 600 tisíc vozů. Přibývaly tak nejrůznější verze. GT dostala kotoučové brzdy dopředu, chromované koncovky výfuku a mlhovky do přední masky. Model GTA zase disponoval automatickou převodovkou.
Druhá generace bojovala s ropnou krizí
Po roce 1973 se automobilový průmysl potýkal s ropnou krizí. Její následek byl přesný opak toho, co by bylo pro Mustang vhodné. Lidé hledali malé a hospodárné vozy. Mustang II na to musel odpovědět. Dostal tedy menší karoserii a menší úspornější motory. Na výběr byl čtyřválec 2,3 litru a šestiválec 2,8 litru, jež byl z modelu Ford Capri. Vůz se ale potýkal i s problémy. Tvarování karoserie vedlo k zachytávání vlhkosti a následné korozi. Přišla také výkonnější verze s V8 5 litru, která poskytovala výkon 134 koní.
Během třetí generace zase trochu vyrostl
Třetí generace Mustangu se zase o něco zvětšila. Auto se stalo celkově delším a širším, ale váha šla o 100 kilogramů dolů. Na výběr bylo dvoudveřové kupé, třídveřový hatchback a kabriolet. Byl použit jako zaváděcí vůz na závodě 500 mil v Indianapolis. Na počest tohoto závodu bylo vyrobeno 11 tisíc replik. V následujících letech se událo mnoho změn na vzhledu. Hlavně na přední části, kde se pracovalo se světlomety a přední mřížkou.
Čtvrtá generace byla výsledkem dlouhého vývoje
Celé tři roky pracovali na další generaci Fordu Mustang. Zůstalo se pouze u karosérií typu kabriolet a kupé. Snížila se také nabídka motorů na 3,8l V6 a 4,6l V8. Výkon se postupně dostal až na 190 kW. Verze Cobra SVT disponovala dokonce výkonem 250 kW díky mechanickému dmychadlu. Zůstaly výrazné blatníky, třídílná světla i asymetrická přístrojová deska. Za ty roky se změnilo mnoho, ale Mustang zůstane navždy ikonické a nezaměnitelné auto.